Aansprakelijkheidstelling verzekeraar

Wanneer betaalt een verzekeraar Letselschade?

Verzekeraars hebben de reputatie om termijnen langdurig op te rekken. Er zijn (in de rechtspraak) veel gevallen bekend dat voorschotten te lang op zich laten wachten. Voorschotten op het uiteindelijke bedrag aan letselschade kunnen pas worden uitbetaald op het moment dat de letselschade door de verzekeraar is erkend. Sommige experts zijn van mening dat het opzet is dat een verzekeraar er te lang over doet om schade te erkennen om zodoende voorlopig geen bedragen uit te hoeven betalen. Andere experts zijn van mening dat het geen opzet is dat een verzekeraar de letselschade erkend, maar dat er momenteel gewoonweg te veel gevallen van schade zijn waardoor de wachttijd oploopt.

Bijzonder trage afhandeling

Of het nu opzet is of niet, dat maakte voor het gerechtshof niet uit. Vanwege het feit dat de verzekeraar bijzonder traag was in het afwikkelen van de letselschade heeft zij aan een slachtoffer (een vrouw (die een whiplash had opgelopen) een extra bedrag toegekend van € 10.000. De hele zaak heeft tot aan het gerechtshof 19 jaar geduurd. Dat is natuurlijk wel erg lang. Wel hebben er meer zaken meegespeeld dan alleen een trage afhandeling door de verzekeraar, zo heeft ziekte van de zaakbehandelaar tevens een rol gespeeld bij de afhandeling van letselschade.

Gedragscode afwikkeling Letselschade

Om de zaken wat te bespoedigen is er een gedragscode in het leven geroepen om letselschade af te wikkelen. Dit is de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). Deze gedragscode komt voort uit zelfregulering. Zelfregulering wil zeggen dat partijen (een marktsegment) zelf voorzien in een reglement. Een dergelijk reglement is niet vrijblijvend, voor de partijen die zich in die sector bevinden is het bindend. De gedragscode Behandeling Letselschade is dan ook bindend voor de verzekeraars en de organisaties die geregistreerd zijn bij het Register GBL van De Letselschade Raad.

14 dagen bevestiging

In ieder geval dient de verzekeraar de ontvangst te bevestigen van een aansprakelijkstelling. Dit is de eerste stap die ondernomen dient te worden in het traject naar aansprakelijkheid. Dat de ontvangst van de aansprakelijkstelling bevestigd dient te worden door de verzekeraar betekent echter niet dat de aansprakelijkheid erkend wordt of binnen 14 dagen erkent dient te worden. Alleen de ontvangst van de aansprakelijkstelling dient te worden bevestigd.

Na ontvangst van de aansprakelijkheidsstelling dient een verzekeraar de daadwerkelijke aansprakelijkheid te onderzoeken. Binnen drie maanden na de ontvangst van de aansprakelijkheidsstelling dient duidelijk te zijn of de verzekeraar aansprakelijk is. De verzekeraar dient binnen deze drie maanden aan te geven of zij al dan niet aansprakelijk is.

Reactie achterlaten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *